Foto manueel 2

Wat doet de manueel therapeut?

De manueel therapeut is in het bijzonder goed in staat in het vinden en verhelpen van de oorzaak van pijnklachten. Deze klachten ontstaan in spieren, pezen, gewrichten en/of zenuwstructuren.

Voorbeelden van klachten waar manuele fysiotherapie bij kan helpen:

• Hoofd- en nekpijn
  • Nek- en schouderklachten met of zonder uitstraling
  • Lage rugklachten met of zonder uitstraling
  • Pijnen in de flank en/of borstpijn.
  • Heup-/enkel- en voetklachten.

Hoe werkt manuele fysiotherapie

De manueel therapeut begint altijd met een gesprek (anamnese) en een lichamelijk (bewegings-) onderzoek. Hierop volgt een behandelplan dat de manueel therapeut met u zal bespreken. Na deze intake en uitleg kan de behandeling gestart worden.

Hoe ziet een behandelplan er doorgaans uit

De therapie bestaat vaak uit een behandeling op de behandeltafel, met eventueel aanvullende oefeningen. Deze oefeningen kunt u thuis of op de praktijk uitvoeren. Het doel van de behandeling is vaak het weer in beweging brengen, of gunstiger laten werken van het lichaam. Dit is natuurlijk afhankelijk van uw hulpvraag. Daarnaast krijgt u advies over wat u verder zelf aan de klacht kunt doen ter verbetering. De therapeut geeft ook advies voor het voorkomen van de klachten.

Ben ik voor manuele therapie verzekerd?

Indien u een aanvullende verzekering heeft, worden een aantal behandelingen per jaar vergoed door de verzekeraar. Wij adviseren u hiervoor uw polis te raadplegen.