Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht. Een op de twee personen heeft hier wel eens last van. Meestal is de hoofdpijn snel over en is er geen reden tot zorg. De oorzaak van hoofdpijn is vaak onduidelijk, maar gelukkig is de oorzaak zelden ernstig. Toch kunnen hoofdpijnklachten erg storend zijn op het dagelijks functioneren. Wanneer u vaak last heeft van hoofdpijn zou manuele therapie verlichting kunnen bieden, door middel van de oorzaak te achterhalen en zo mogelijk aan te pakken.

Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn is de meest voorkomende hoofdpijn. Dit geeft vaak een gevoel alsof er een strakke band om het hoofd zit. De klachten beginnen geleidelijk en gaan ook geleidelijk weer weg. Dit kan duren van enkele minuten dat enkele dagen. Hierbij zijn vaak de nek en schouders ook wat gespannen en gaat het vaak in combinatie met stress of piekeren. De pijn is vervelend, maar u kunt meestal wel normaal blijven functioneren in uw dagelijks leven.

Migraine

Migraine komt vrij regelmatig voor. Migraine wordt gekenmerkt door aanvalsgewijze matige, heftige, bonzende hoofdpijn meestal aan één zijde van het hoofd. Een aanvul duurt 4 uur tot 3 dagen. De hoofdpijn wordt erger bij inspanning en gaat vaak gepaard met misselijkheid en overgeven. U kunt ook licht en geluid niet goed verdragen. Het luk daarom ook vaak niet goed om normaal te blijven functioneren in uw dagelijks leven.

Cervicogene hoofdpijn

Cervicogene hoofdpijn komt minder vaak voor. Het is een milde vorm van hoofdpijn welke ontstaat vanuit de nek. De hoofdpijn zit aan één kant en is houdings- en bewegingsafhankelijk. Daarbij gaat de hoofdpijn altijd samen met nek- en/of schouderpijn aan dezelfde zijde. De pijn is vervelend, maar u kunt meestal wel normaal blijven functioneren in uw dagelijks leven.

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn komt minder vaak voor. Het is een hoofdpijn die ontstaat door het dagelijks gebruiken van pijnstillers en triptanen. Mensen met spierspanningshoofdpijn en migraine lopen daardoor meer risico op deze vorm van hoofdpijn. Het kenmerkt zich in, dat het niet innemen van medicatie leidt tot hoofdpijn door onthoudingsverschijnselen, waardoor u pijnstillers gaat slikken, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat.